Powered by Blogger.
RSS

Abe; Cerita yang Menyentuh Segenap Ruang Rasa


Assalamua'laikum dan salam sejahtera,

Sahabat-sahabat yang kami kasihi keranaNya,

Tadi, tika sedang berehat dan menjenguk ruang fb, Yati melihat gambar yang di letakkan di profil saudara Ujang. Sebahagian gambar dari komik Abe.

(Maaf, Yati tidak tahu mahu istilahkan komik atau kartun)

Yati sudah tidak ingat tahun bila keluarnya cerita Abe. Namun ianya bagai satu memori yang sangat berharga. Ketika itu masih di alam persekolahan. Mengikuti cerita Abe (tapi Yati tak beli pun majalah Ujang, Yati tumpang baca di kedai. Hehehehe)

Lama Yati cari koleksinya. Akhirnya berpeluang untuk membelinya di gerai MOY ketika PBAKL 2013 hari itu. Teruja dan seronok!

Apabila mula membaca, Yati berada di dalam ruang sendiri. Ada masa kita gelak, melihat gelagat Abe. Ada masa kita sayu dan geram bila ada yang mencerca. Ada masa kita sedih bila Abe kehilangan orang-orang yang dia sayang. 

Gelak sorang-sorang, itu biasa!

Membaca koleksi ini bukan sahaja membawa diri ke zaman silam, tetapi juga lontaran rasa selari dengan ceritanya.

membaca tanpa jemu. Abe, Nenet, Che Din, Sahak...dan lain-lain watak mewarnai cerita ini.

Kehebatan cerita ini, hanya yang merasai akan tahu.

Yati telah habis membacanya. Kisahnya masih memberi kesan di dalam hati. Dan, akan terus ulang membacanya bila tergerak hati, kerana hati perlu sentiasa dibaja dengan nilai-nilai murni.


Antara lain yang dibeli ketika di gerai MOY ialah majalah Ujang. Yang ini Incik imamku yang beli, alasannya, mahu dapatkan paper bag percuma. Itu sahaja. Ianya hanya bacaan santai buat kami.


Ini pula adik yang teruja untuk membuat karikaturnya. Salah satu aktiviti di gerai itu. Tak ingat pula pernah cerita atau belum di ruang ini hari tu. Letak je la ye Y^^

Berbalik kepada cerita Abe tadi, memang legenda. Yati sedang mencari koleksi Bersama Selamanya, Kartini...

Lagi satu majalah yang dah tiada di pasaran, Majalah Lanun. Sesiapa yang ada koleksinya. Yati hanya ada sedikit sahaja. Masih simpan walaupun banyak muka suratnya telah hilang.

~cinta~ukhwah~hadiah~



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment