Powered by Blogger.
RSS

Panduan Membela Ikan Gapi/ Guppy dalam Akuarium Hiasan

Assalamua'laikum dan salam sejahtera,

Sahabat-sahabat yang kami kasihi keranaNya,

Seperti yang dijanjikan sebelum ini, kami akan kongsikan sedikit ilmu yang kami cedok di merata blog semasa kami blogwalking, dan berkongsi pengalaman kami sendiri.

Sebelum kami pergi jauh, di bawah ni kami senaraikan beberapa blog yang telah kami cedok ilmunya:


Ada beberapa lagi yang kami tidak jumpa dah linknya.

Mula-mula kita sentuh tentang AIR

1. Letak anti-klorin
Kesilapan yang biasa dilakukan:
- Titiskan dalam kuantiti yang banyak sebab rasa insecure.

Sepatutnya:
- Titiskan ikut arahan yang tertulis di botol

Tips: Sekiranya rumah kita sudah terpasang penapis air yang menampung seisi rumah (yang macam tong gas tinggi kat paip utama) tidak perlu lagi untuk letak anti-klorin. Kalau nak letak juga (disebabkan rasa insecure), letak sedikit je, tidak perlu ikut seperti yang tertera dibotol

2. Tukar air akuarium
Kesilapan yang biasa dilakukan:
- Tukar seminngu sekali, dan buang semua air lama, gantikan dengan air baru (kalau ikutkan sangat rajin dan efisien)

Sepatutnya:
- Air hanya perlu ditukar ikut tahap kotornya. Dan jangan buang semua air lama, tinggalkan 1/2 atau 1/3 air lama, bersihkan kotoran dan sisa, tuangkan air baru.

Tips: Kekerapan menukar air bergantung juga kepada saiz akuarium. Akuarium yang kecil lebih kerap perlu dibersihkan berbanding akuarium yang besar. Ianya juga bergantung kepada saiz komuniti ikan hiasan di dalam akuarium.

3. Masukkan Air Dalam Akuarium Baru
Kesilapan yang biasa dilakukan:
- Terus masukkan pokok hiasan, dan batu hiasan selepas tuangkan air dalam akuarium

Sepatutnya:
- Setelah set up akuarium, perlu tunggu 1-2 hari sebelum masukkan ikan

Tips: Kita perlu set up kan akuarium dulu, kira macam sediakan rumah dahulu barulah kita beli ikan hiasan di kedai. Jangan terburu-buru hendak semuanya terealisasi dalam masa sehari.

4. Masukkan Ikan Dalam Akuarium
Kesilapan yang biasa dilakukan:
- Beli ikan di kedai, balik rumah, terus je masukkan dalam akuarium

Sepatutnya:
- Biarkan ikan yang masih dalam plastik terapung dalam akuarium selama 15-20 minit supaya ikan biasa dengan suhu air akuarium. Kemudian buka plastik, masukkan pula air dari akuarium, biarkan dalam 5-10 minit. Lastly, barulah lepaskan ikan perlahan-laham ke dalam akuarium


Kemudian tentang IKAN

Oleh kerana kami dah spesifikkan ikan gapi/ guppy, jadi, kita teruslah ke beberapa norma ikan gapi/ guppy ni

1. Bagaimana nak tahu jantan dan betina?
- Yang jantan biasanya berekor kembang dan warnanya lebih cantik berbanding yang betina. Yang betina ekornya kecil dan warnanya tidak colourful macam jantan.

2. Mengawan, Persenyawaan, Bunting dan Melahirkan
- Ikan gapi/ guppy akan masuk usia matang dan ada sifat untuk mencari pasanagan sekitar 2-4 bulan. Kalau tengok ikan betina perutnya mengening bulat, bolehlah asingkan. Dan setelah lahir semua anak ikan, ibunya perlu diasingkan dari anak-anaknya kerana ikan dewasa ada tendency untuk makan anak-anak yang baru lahir ni.

3. Tahan Lasak dan Tidak Cerewet
- Ikan ini senang untuk dipelihara lantaran tahap survivor yang tinggi. Tidak seperti ikan hiasan yang lain yang manja dan cepat mati.

4. Sentiasa Minta Makan
- Rasanya memang feel ikan begitu. Dia akan minta makan sentiasa, kelihatan seperti kuat makan dan kelaparan. Hakikatnya, kita perlu memberi makan dalam skala/ jadual. Dicadangkan memberi makanan ikan 2-4 kali sehari, dalam kuantiti yang sedikit.

Lain-lain Perkara:

1. Pokok Hiasan/ Batu Hiasan
- Seeloknya letakkan pokok hiasan yang hidup dalam air berbanding beli pokok hiasan plastik. 
- Fungsinya selain menjadi tempat bermain untuk ikan, ianya juga menjadi tempat untuk ikan ehem, ehem (ikan ni nak privacy juga) dan jadi tempat melahirkan anak. Ianya juga menjadi tempat perlindungan bagi anak ikan yang baru lahir dari dimakan oleh ikan dewasa (in case accidentally tak sempat nak asingkan dia dah beranak)

Tips: Sebelum memasukkan batu hiasan, rendamkan semalaman dahulu. Jangan beli-beli terus masukkan dalam akuarium, boleh menganggu pH air.

2. Pam 
- Kami tidak pasang pam lagi. Telah membuat sedikit survey. Untuk ikan comel ini, gunakan pam yang kecil sebab saiznya yang kecil boleh lolos tersedut dalam pam.

Tips: Kalau saiz akuarium besar dan memerlukan pam yang besar, boleh letakkan sieve di depan pam bagi mengelakkan ikan tersedut sekali.

3. Ikan Pembersih
- Sedikit survey, sebenarnya kami memang tidak mahu letakkan ikan DBKL dalam akuarium, kerana saiznya yang besar akan menghilangkan sifat comel ikan gapi/ guppy. Lalu kami melakukan sedikit research, jumpa nama ni, Cory Catfish dan Dwarf Otocinclus Catfish.

Cerita kami:

Kami direzekikan untuk membeli batu hiasan, ikan gapi/ guppy dan ikan pembersih ni dalam masa yang sama. Awalnya kami pergi ke kedai akuarium untuk membeli batu hiasan. Kemudian terpesona dengan jenis-jenis ikan gapi/ guppy yang ada di kedai tersebut. Walaupun harganya ikan di kedai tersebut agak mahal, tetapi kerana kondisi akuarium dan penjagaan yang dilakukan oleh tuan kedai, ditambah dengan ikannya yang cantik-cantik, Subhanallah! Masyaallah! Kami teruskan sekali misi membeli ikan. Kemudian kami nampak ikan putih yang sangat khusyuk 'bekerja' terus tengok gambar, bandingkan. Tanyakan pada tokei kedai nama ikan, dia cakap selalu panggil catfish (ok, dalam kepala otak kami, catfish = ikan keli) Tokei tu cakap ikan tu rajin, tak ganggu ikan lain. Bila tanya, "dia makan algae ke?" Tokei kedai cakap, "Taklah, dia bersihkan je". Hehehehe. Terus beli sepasang. 

Begitulah serba sedikit perkongsian kami hari ini. In shaa Allah di lain kali kami kongsikan pula penghuni-penghuni akuarium kami itu ^-^ sangat comel dan sangat berkeletah

~Cinta~Ukhwah~Hadiah~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

121 comments:

Mohamad Rahimi Ramlee said...

Sy msih lom knl lg mne stu jntn mne stu btna hehe mgkin bli ari tu stu jntina je kot tu yg tgok smee jee..

Leyanita Craft Studio said...

ikan betina selalunya ekor dia x sekembang dan secantk yang jantan. kalau yg jantan mmg sgt cantik, bdn pun kaler2, betina selalunya bdn dia putih je, ekor je yg ada kaler2 sikit

HuMaN GLoW iN De DarK said...

salam.. nak tanya, sy ada bela ikan guppy kt opis, da nk hampir cuti raya cina.. 4 hari tinggalkan ikan tu tanpa makanan, tak mati ke ikan tu.. nak bawak balik sama je, sy blk kg.. takkan nak bawak ikan tu masuk dalam kete bawak balik kg skali.. haha

Leyanita Craft Studio said...

Boleh beli holiday food, kat kedai jual ikan sllu mmg ada jual, yati ada tulis sblm ni kat blog http://leyanitacraftstudio.blogspot.my/2013/11/makanan-untuk-ikan-ketika-tiada-di-rumah.html, ada brp ekor ikan tu

basyer said...

Kalau kita nak bela ikan ni tanpa pakai pam Xpe ke? Macam nak imitate environment dalam tasik.beli vase kaca besar letak tanah kat base dia and letak batu lepas tu try tanam teratai nak wujudkan ecosystem seimbang gitu. Boleh ke?

Leyanita Craft Studio said...

Boleh tak pakai pam, tapi bila ikan dah banyak better pakai pam, kalau tak kena selalu bersihkan.
Boleh buat ekosistem camtu, cuma perlu diingatkan, ikan guppy ni jenis cepat membiak

Unknown said...

Saya dah bela ikan 3 kali. Esoknya semua mati. Pening sy..tapi saya nak beli juga. Wife saya suruh bela ikan puyu tapi x cantek.

Unknown said...

Saya dah bela ikan 3 kali. Esoknya semua mati. Pening sy..tapi saya nak beli juga. Wife saya suruh bela ikan puyu tapi x cantek.

Leyanita Craft Studio said...

Bro Amir kopak, minta maaf baru balas...selalunya guppy ni thn lasak. bro amir, blh pm saya, saya blh guide

Unknown said...

pm saya no fon tuan kt wassap.0174415214.nk mnimba ilmu guppy

Leyanita Craft Studio said...

013 6698906 (Hayati), saya baru balas emel tuan ezwan

Unknown said...

salam...nak tnya nape air aquarium ikan guppy saya ade kutu air slalu melekat kat cermin aquarium tu...dulu ade mskkan ubat tp tak berkesan...

Unknown said...

salam...nak tnya nape air aquarium ikan guppy saya ade kutu air slalu melekat kat cermin aquarium tu...dulu ade mskkan ubat tp tak berkesan...

Leyanita Craft Studio said...

Minta maaf pn intan, kami belum pernah mengalaminya sepanjang kami membela ikan guppy. Mungkin pn intan perlu lebih penjagaan kebersihan air. atau mungkin suhu air...banyak kemungkinan rasanya. Mungkin boleh tanyakan di kedai pet bagaimana mahu selesaikan masalah ini

Unknown said...

Salam, ada petua tak kenapa ikan saya asyik mati je. Beli hari ni esok dah mati. Sedih tengok. Fyi, saya tak pakai pam

Leyanita Craft Studio said...

Ada byk sebab ikan mati sebenarnya...boleh saya tau tuan/ puan sudah ikut saranan saya spt di atas?

Eryn Avenys said...

Salam.. br jinak2 bela gapi. 3hari lepas bwk blk gapi dr opis. Then semlm br pindah ke akuarium lain bsama2 ikan y baru beli. Dlm akuarium tu ad cherry barb. Sy nampak barb gigit2 dia. So dah asingkn barb tu. So pagi ni tgk 2 3 gapi mcm lemah2 dan 1 dah mati. Biase tgk gapi seronok berenang2. Now mcm duduk di bawah jk.. kenapa ya? Pls guide

Anonymous said...

Salam... kawan saya hadiahkan saya ikan gapi baru-baru ni. ada 9 ekor.. setiap mati sekor.. sekarang tinggal 5, rasanya semua jantan. yang mati asanya betina. naik seriau sebab asyik mati. balik keja je, sy kira.. nak masuk tdo pun sy kira.. bila baca maklumat ni, hope blh bantu sy jaga ikan tu dengan baik. kawan sy ada bagi daun ketapang yg sudah tua.. rasa-rasanya ok x kalu letak skali?

azie said...

3 hari lepas saya ada beli induk betina...2 ekor drpnya bertukar warna ke hitaman bahagian ekor, atas badan dan mulut..kenapa ek?
Dan salah seekor ikan tu beranak..tapi secara beransur2..sbb bila saya tinggalkan akan bertambah bilangan..bila saya tgk..xde plak dia beranak...setelah saya asingkan dgn induk...lepas 3 jam dia beranak lagi 4 ekor..mmg mcm tu ke?

dasahaqaja said...

Salam... Saya baru sahaja dapat 8 ekor anak ikan gapi, apa makanan yang perlu saya beri kepada anak ikan gapi tu?

dasahaqaja said...

Salam.. Saya baru sahaja dapat 8 ekor anak ikan gapi, apa makanan yang patut saya beri?

Unknown said...

kalu sy beli je ikan mesti mati hari demi hari..tinggal lah seekor memerintah....skrip tu berulang2..knp?

Anonymous said...

Cara penjagaan Tu macam mane Ye? Cara members oh aquarium nye..ph air Dan makanan yang diberi? Klorin letak X?

Unknown said...

Tuan tolong bantu sy. Dah 5x beli guppy asyik mati jer. Xtau dah buat mcm mn.

Orieyza said...

Nak tanya.. sy ade ikan guppy. Mse beli yg betina tu cm bulat je perotnye. Cmne nak tau yg ikan tu memang preggy n bila pulak agak2nye die nak beranak? B4 ni dh 2 ekor mati betina tu.. now ade 4 ekor lagi. Sekor tu mmg besar betul perotnye. 4 ur info, ikan yg besar tu dh seminggu dibeli. Tq in advance berikan jawapan..

Orieyza said...

Nak tanya.. sy ade ikan guppy. Mse beli yg betina tu cm bulat je perotnye. Cmne nak tau yg ikan tu memang preggy n bila pulak agak2nye die nak beranak? B4 ni dh 2 ekor mati betina tu.. now ade 4 ekor lagi. Sekor tu mmg besar betul perotnye. 4 ur info, ikan yg besar tu dh seminggu dibeli. Tq in advance berikan jawapan..

hafiz said...

ikan sya dah membiak padahal baru smnggu beli.. perlu kan sya asingkan anak dgn mak dya?

hafiz said...

sya buh pokok kiambang dalam aquarium ada mslah pape x

Unknown said...

Mcm mana nak pm leyanita ye? Nk tnya psl ikan gapi��

Unknown said...

Kalau kita guna air masak boleh tak?

Unknown said...

Dia akan beranak.. kluar sikit2.. tpi ikan tu boleh makan anak dia sebbtu anak ikan xde 😅 Better letak daun2 lebar atau apa2 tumbuhan utk anak ikan sorok sblum sempat kena ngap.. ataupun kita asingkn anak ikan tu

Unknown said...

Kita akan perasan kalau perot betina tu kembung.. ikan betina amek masa dlam 25-30 hari sblum nk lahirkan anak.. tggu masa je tu.. ada warna2 hitam bwah perot tu la anak2 dia..

Unknown said...

Boleh.. air tapis pn boleh.. asalkan bebas chlorine.. air paip nk guna boleh letak antichlorine ( 1rgt je kt kedai)

Unknown said...

Kena research dlu.. baca serba sdikit tntag ikan guppy.. hrap dpt membantu..

Unknown said...

Boleh bgi microworm/ maknan ikan micro pallet.. letakkan skali rumpai/lumut/ tumbuhan air.. utk extra mknan utk ikan guppy

Unknown said...

Bilngan ikan tu.. kalau jantan 1ekor betina kena 2ekor.. kalau jantan skrag 5ekor betina kena ada 10.. betina mati sebb kena ligan dgn jantan..

Najwa said...

Sy beli ikan gappy.. pastu kawan ckp yg kena asingkan ikan gappy sepasang sepasang.. kalau x diorang gaduh sbb berebut betina and akan mati.. betul ke?

Anonymous said...

nak tanya...bolehke bela ikan dalam cawan plastik lutsinar tu tanpa letak ape2??? tolong reply....

Anonymous said...

nak tanya...bolehke bela ikan dalam cawan plastik lutsinar tu tanpa letak ape2??? tolong reply....

Unknown said...

Salam. Hritu beli ikan. Pastu dh beli beberapa Hri OK ja. Lepas tu letak daun ketapang. Pastu ikan tu mati.. PH naik ke? Slalu bela OK ja . tpi ltak daun kiambang. Skrng pyh cri kiambang.

Unknown said...

Salam sya nak tanya bolehkah ikan guppy campur dengan ikan lain

Unknown said...

Salam sya nak tanya bolehkah ikan guppy campur dengan ikan lain

Unknown said...

Sy x perasan dlm rumah bapa sy sudah ada penapis air anti klorin. Sy sudah termasuk anti klorin dln aquarium. Apa tndakan sy jika air sudah anti klorin?

Unknown said...

salam..kalo air mineral tu okey kn ? spritzer ..

zamo said...

Saya penah pakai air mineral/air drinking water RO. mmg sekejap akn mati ikan2 gupy ni. Tp bila pakai air pipe & tmbh anti clorin & tenshion gone..Ok dah, cuma air kne kerap tukar. Klu x cepat mati lh nmpknye..Ada petua penjagaan yg lebih baik ke tuan?..bole wasap saya di 011-15405665

Unknown said...

As slm.nak tanya knpe ikan guppy jantan saya badan dia bergoyang goyang..ekok tak kembang mcm selalu

Unknown said...

Assalamualaikum..sy nak tanya..sy bela ikan gapi..pastu sy ada letak tanah dalam aquarium sbb tokey kedai cakap boleh kalau nk letak tanah...esoknya ikan gapi mati 2ekor...kenapa ye? Boleh ke letak tanah dalam aqua gapi tu?

Unknown said...

ade sesape yang jual ikan guppy murah2 tak? saya nak beli banyak

Unknown said...

saya baru beli semalam 3 ekor ikan guppy 2 jantan 1 betinaa, kemudian harini yg betina tu dh bertelur dan mnetas dh pun..ape patut saya buat

Unknown said...

saya baru beli semalam 3 ekor ikan guppy 2 jantan 1 betinaa, kemudian harini yg betina tu dh bertelur dan mnetas dh pun..ape patut saya buat

Anonymous said...

Kena asingkn baby guppies dgn yg dewasa sbb Ade potensi dimakan

Anonymous said...

Kita ikut juga cara anda tetapi ada juga yang mati. Kenapa ye?

intercooler said...

abg bole wasap sy di 0139867679.sekor RM2.00 tak kisah jantan or betina..sy cod sekitar kl shj bang..pos x yakin takut mati.minimum oder 20 ekor.

Unknown said...

Kalau tak beri ikan guppy makan dalam masa 1 hari,boleh bertahan ke?

Unknown said...

Klau guna air paip ja blh tk

Anonymous said...

Salam ada soalan
saya ada beli 12 ekor ikan guppy.. 3 darinya mati sehari lepas masuk akuarium.. sekor guppy betina pula selamat lahirkan 9 ekor anak guppy.. tapi 2 ekor di telan ikan guppy dewasa.. so, berapakah ikan guppy yg tinggal (dewasa dan anak guppy)?

doktor ikang said...

boleh tapi kene letak anti klorin 5-9 titik atau ikut kuantiti air

doktor ikang said...

boleh..ikan guppy boleh bertahan antara 1-3 hari tanpa makan dan minum

Anonymous said...

Alhamdulillah..boleh lah buat kenduri kesyukuran

penjual gapi said...

boleh abg..saya jual sekor RM1.70 jah..

doktor ikang said...

boleh je..gapi mati bukan sebab tanah.. tapi da sampai ajal

doktor ikang said...

Ooo..bergoyang2 sebab nak stabil kan badan nya..kalau tak, ikan boleh terbalik... ekok tak kembang mungkin disebabkan usianya yg kian meningkat.. mcm manusia juga, makin meningkat usia, rambut makin nipis..

doktor ikang said...

boleh da masuk ikan..try masuk sekor dulu..kalau hidup, baru masuk yg lain

doktor ikang said...

boleh.. tapi ikut jenis ikan yg neutral lah..jgn campur dengan pirana

penjual kiambang said...

saya ada jual kiambang..

doktor ikang said...

boleh..

doktor ikang said...

tak benar..ikan guppy ikan yg sporting..saling bertukar tukar pasangan

doktor ikang said...

kalau guna air masak, boleh je.. letak susu n milo, boleh gak minum..pepatah org ckp "sambil bela ikan minum air milo" mcm tu la

dukun ikang said...

kalau kes mcm ni..maknanya ada gangguan.. pergi la minta berubat

doktor ikang said...

try cari pirana.. baru barb tu behave

Unknown said...

Assalamualaikum..saya nak tanya..boleh tak kalau ikan gapi campur dengan ikan laga?

Normala Saad said...

Saya ada fountain kecil dilaman. Pancutan air kuasa letrik sesekali saja dibuka. Masaalahnya ikan guppy saya mulai mati sejak dua bulan yang lalu. Saya tidak pernah buang air dalam kolam fountain tersebut. Cuma tambah saja jika perlu. Kenapa ya ikan saya mati juga. Sebelum ni hampir 8 bulan saya bela cantik ja beranak pinak.

Darkcastle said...

Sya ada pelihara ikan gapi ni.. beli banyak,14 ekor. Satu persatu mati.. aquarium sedang sedang je.. sya masukkan perhiasan pokok hidup tidak berakar, batu halus, batu batu jernih sya reka buat gerbang, kayu batu karang sikit x besar,(dah rendam 2bulan guna air hujan.) Sya guna lampu cas tuk lampu aquaruim. Ikan sya dah 3 kali beranak..ada 20 ekor tapi yang survive 5 ekor je.

Darkcastle said...

Kalau boleh jangan campur.. ikan laga ni jenis ganas, klau di campur habis la ikan guppy tu mati.. haha

Chempaka Merah said...

kalau ikan guppy betina tgh tggu masa utk melahirkan anak, ikan tu boleh diasingkan ke bekas lain tanpa pam tak?

Unknown said...

Kenapa ikan guppy saya asyik duduk di atas je....adakah ia kekurangan oksigen ??....ape perlu saya buat

Unknown said...

Ada x yg masukkan ikan bandaraya @ ikan DBKL dlm akuarium gapi? bukan cory catfish.. risau dia ngap gapi² / siput² dlm tu.. anyone please share.. tenkiuu 🤗

fadhilahishak said...

Asslm.. Nak tanya,ada org bagi sy ikan gapi 2jantan 1 betina.. 1 lg tu sy rasa betina tp warna merah.. Ada ke gapi betina warna merah? Tp mslh lps sy asingkan sepasang2,yg jantan dua2 dah mati skrg ni.. Rasa mcm kena mkn ekor sblm mati tu.. Betina boleh mkn yg jantan ke?

AQILLA,FATINI,UMI,HUSNA,BAHIRAH,ELYANA said...

Kalau nk Asingkan ikan tu takpe ke kalau takde pam? Just letak pokok hidup je boleh?

AQILLA,FATINI,UMI,HUSNA,BAHIRAH,ELYANA said...

Kalau nk asingkan ikan betina tak letak pam bolehboleh tk? Just letak pokok hidup je bole?

Ali Bricks said...

Pallet halus khas utk guppy pun ok..sekarang guppy sy dah besar..microworm pun ok..

Ali Bricks said...

Boleh je..tapi x boleh bela lebih dari 2 ekor..sebab tempat kecik

caen said...

Assalam.. how to increase productivity ikan ni.. sblum ni pnh try asingkn sepasang,tp mati plak yg betina kna hntam dgn si jantan..

Stefanie said...

Mau mendapatkan pelayanan yang baik dan ramah???

Modal Kecil bisa mendapatkan hasil yg luar biasa...

Untuk yang lagi galau, yang lagi bosan tidak tahu mau ngapain, tenang,,sekarang ada 288cash.com yang akan menghibur kalian sekaligus mengisi hari-hari kalian dengan games" online yang pastinya tidak akan mengecewakan kalian deh...dan tentu nya juga masih banyak lagi bonus tiap bulan nya buruannn,,,,yuk ikutan gabung bersama 288cash.com

Tersedia berbagai game di dalamnya :
* Sportsbook
* Kasino
* Togel
* Poker
* Number Games
* Slots

Kunjungi Situs Kami !!
Dapatkan Bonus Rollingan TO Sebesar 0,5% / Hari
Bonus Referral Sebesar 20% Seumur Hidup
dengan minimal deposit hanya Rp. 20.000 dan minimal withdraw Rp. 50.000

Info lebih lanjut silahkan hubungi CS 24/7 melalui :
* Livechat
* Whatsapp : +855888278896
* Facebook : Stefanie Huang

Salam Sukses 288cash.com

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Shahrul said...

Ok je..

Shahrul said...

Perlu asingkan...sbb ikan betina akan ngap anaknya..

Shahrul said...

Wow.. menarik...

Shahrul said...

Boleh..jgn yg baru lps mendidih....😀

Shahrul said...

😁....wowww..

Shahrul said...

Ada..

Shahrul said...

Boleh.. tp kena bg nasihat sikit kat ikan...duduk elok2.jgn gaduh.

Shahrul said...

Sapa nk beli guppy murah.. Hubungi saya..

Shahrul said...

Letak 1jantan 2betina
.. Kalau yang jantan agresif sgt..atau 1:3..jantan 1 betina 3..

Shahrul said...

Boleh.. Xde masalah kalau xpakai pam..kalau boleh letak pokok hidup jenis terapung n yg tenggelam..

Shahrul said...

Ada banyak jenis guppy macam2 warna..ekor rosak disebabkan sakit..

Shahrul said...

Xpe..ikan dr spesis yg lebih kurang sama...

Unknown said...

Nk tanya kenape ikan saya selalu pusing dekat atas je..ye x turun bwh pun

Unknown said...

Saya nk tanye...kenape ikan saya selalu pusing kat atas je..kat bawah x pulak

Anonymous said...

maybe air dalam sgt n x guna pam...so oksigen dlm air kurang...

Siti Nurbaya Sooeiya said...

Macamana nak tahu mana jantan mana betina. Saya baru bela guppy. Beli dlm 4 ekor. Tengok semua ekor cantik.kembang. cuma ad seekor yg ekor kembang tapi tak ada corak. Yg tu betina ke? Kalau betul yg tu betina. Tak apa ke jantan 3 betina 1? Atau saya kena beli lgi cari yg betina pula? Harap dapat membantu saya. Sayang sgt guppy ni.

Unknown said...

Saya ada 7 ekor guppy jantan, dan 3 ekor guppy betina, bangun pagi tadi, semua yg betina mati, sayangnya semua dah ada telur dlm perut, kena mati?

Unknown said...

saya ad bela ikan gupi kenapa suka mati hdup 2 hari mati .beli lg 2 hari mati air dah tkar pun mati

mmm said...

Saya ada beli 5 ikan gapi, 2 betina 3 jantan. Boleh ke letk sekali ? Lagi satu, kan bru bru beli dia letak dalam plastik tu kan, boleh ke tinggalkan je smpai sehari tk bgi makan ? Klu tk guna pam tkpe kan ? Saya first time bela ikan ni �� takut esok mati je ... Harap boleh terangkan. Thankyou ^_^

mmm said...

Nak tya, tkpe ke letak ikan gapi tnpa clorin ? Sbb saya tktahu lah nak buat mcm mna

Unknown said...

Saya beli 20 ekor gapi, 10 jantan dan 10 betina. Kenapa selepas seminggu 19ekor ikan mati, tinggal sekor je. Huhuhu

Unknown said...

Air kt aquarium cpt kotor...selang 3 ari dh keroh air...ada cadangan x?...lg satu...klu sy cuti balik kg lebih kurang 3mgu...apa sy nk buat supaya ikan sy x mati...

Nik Saiful Bahri said...
This comment has been removed by the author.
Nik Saiful Bahri said...

Tak apa kalau guna air tapis 1 hari.

Nik Saiful Bahri said...

Jantan nisbah 1:2. 1 jantan, 2 betina. Jantan bersifat territory @ jaga kawasan. Lalu je kawasan kena gigit la. Kawasan kecik. Kena beli tangki besar.

Nik Saiful Bahri said...

3 hari air keruh tu biasa tanpa filter. Letak garam biru akuarium boleh tahan 1 minggu. 3 minggu cuti letak holiday tablet dan pokok air sikit. Masih hidup.

Unknown said...

Boskur, nk tnya blh ke cmpur jenis gupy yg lain2 warna dlm satu akuarium...ade mmber ckap warna dia akan hilang kalo cmpur.

Unknown said...

Kenapa sy beli ikan guppy..2 3 hari je mati...boleh terangkan x mcm mne penjagaan ikan guppy

Unknown said...

Kalau tak pakai pam mati ka sebab baru nak bela. 😅😅

Anonymous said...

Assalamualaikum, saya ada 2 soalan.
Soalan 1: Boleh ke bela seekor jantan dan seekor betina? Sebenarnya first beli seekor jantan dua ekor betina tapi seekor betina tu mati sebab tersepit celah dahan rasanya.
Soalan 2: Ikan betina tu ada tanda hitam dekat bawah badan dia, itu tanda dia bunting ke?

Unknown said...

ikan guppy boleh hidup tanpa oxcigen?

Anonymous said...

Bole

Unknown said...

assalam nak tanya, anak gapi yg bru menetas tu nk asingkan berapa lama ya?

amaya said...

awak , nak tanya lah ikan guppy ni kene letak pan oksigen ke tak ? sebab ikan saya berenang dekat atas atas je ni

Anonymous said...

Salam.. saya ada letak pasir sungai kasar dalam akuarium, sebelum letak pasir, ikan2 guppy kutip je maknan yg jatuh kat bawah (makanan terus jatuh ke bawah sbb ada aeration). Nk tanya, bila dah letak pasir, boleh ke dia nak kutip?

Anonymous said...

hidup lagi tak ikan nya selepas 4 hari? apa terjadi pada ikan selepas 7 tahun?

Post a Comment