Powered by Blogger.
RSS

T-shirt Upcycle - Headband

Assalamua'laikum dan salam sejahtera,

Sahabat-sahabat yang kami sayangi kerana ALLAH,

Selepas beberapa siri cerita tentang ikan gapi/guppy, akuarium dan haiwan peliharaan. Kali ini kami mahu bercerita pula tentang kraf. Lama sungguh kami tidak berkongsi cerita tentang kraf. Tentu ada kawan-kawan yang rindu untuk membaca cerita tentang kraf.

Baiklah, seperti tajuk yang tertera. Kraf kita kali ini ialah headband, ataupun dalam bahasa melayunya cekak. 


Kami jahitkan asas cekak menggunkan tutorial DI SINI. Sahabat-sahabat boleh juga mencubanya. Di blog tersebut disertakan juga free pattern yang boleh dimuat turun dan di simpan. Kawan-kawan boleh print, dan potong kain mengikut pola tersebut.

Kami menggunakan kain strechable t-shirt yang dibeli di bundle dengan harga RM1 ^-^ murahkan...

Headband ini adalah atas permintaan seorang sahabat baik kami. Dibuatkan sepasang, yang bunga setompok besar tu untuk babynya yang comel >>>> rifa eryna. Yang bawah tu pula untuk umminya >>>> elyaerdiyana.

Untuk baby headband, kami ikut tutorial DI SINI. Lebih senang dan mudah dari membuat headband untuk umminya.

Untuk bunga putih, kami gunakan bahagian kaki seluar dari uniform lama. Untuk bunga kelabu, kami gunakan reja kain (bahagian tepi yang berbulu). Tengah-tengah bunga putih besar juga kami gunakan kain strechable blous yang dibeli di bundle, cuma RM3.

Menarikkan ilham upcycle ini. Banyak sebenarnya yang boleh dilakukan dengan t-shirt yang lama. Kawan-kawan yang ada t-shirt yang dah tak dipakai lagi, bolehlah mencuba. Tidak susah pun, kalau tiada mesin jahit, jahit tangan pun boleh, sebab hanya menggunakan jahit lurus je.

Jumpa lagi nanti, in shaa Allah ^-^ sayang semua...

~cinta~ukhwah~hadiah~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment