Powered by Blogger.
RSS

PBAKL 2013 - Terapi Minda

Assalamua'laikum dan salam sejahtera,

Sahabat-sahabat yang kami kasihi keranaNya,

Ada sesiapa di sini yang suka membaca. Ada? Kalau ada ucap "alhamdulillah" sambil senyum ^-^ Tidak semua orang mempunyai minat membaca. Soalan kedua, minat membaca genre apa? Novel? Majalah? Ilmu Pengetahuan? Islamik? Travelog? Komedi? Remaja? Begitu banyak sekarang bentuk bacaan, pilihan letaknya di tangan kita. Dengan rendah hati, kami menasihati diri kami dan kawan-kawan, pilihlah bahan bacaan yang memberi manfaat bukan sahaja di dunia, malah di akhirat nanti, in shaa Allah. 

Tak salah kan sambil menyelam minum air. Sambil santai membaca, kita dapat ilmu, teladan dan nasihah-nasihah di sebaliknya. 

Malah jangan lupa juga, membaca telah Allah perintahkan pada awal kerasulan Nabi Muhammad saw. Ingat tak ingat surah al-'alaq? Lihat, besar hikmahNya bagi orang-orang yang sukakan ilmu dan mencari ilmu.

Kami berkesempatan pergi ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur, di PWTC. Yang menariknya, kali ini Yati pergi bersama Incik imamku, adik comel dan sahabat baik, Mar. 



Muka-muka yang kepenatan, tetapi sangat teruja untuk serbu pesta buku dan shopping membeli-belah. Kami pergi ke PWTC menaiki LRT. Pergi selepas isi perut dengan masakan chef tok ajis...yum...yum...dan selepas solat. Ketika sampai di stesen PWTC, senario yang biasa dilihat, orang yang berbaris untuk beli token tiket dah macam sardin.

Masuk-masuk je, berapa kali Yati terpaksa menelefon Incik imamku. Sebab, asyik terpisah je. Masing-masing punya minat tersendiri, leka tengok buku dan berjalan membelek buku, sedar-sedar dah hilang dari pandangan. Akhirnya, sentiasa tajamkan mata, mencari ahli geng buku. Hehehe.

Macam-macam aktiviti di sana. 


Ni, adik comel yang teruja buat karikatur, RM 10, di gerai Ujang.

Buku-buku yang kami beli










In shaa Allah ada masa nanti, kami akan buat bedah buku. Hehehe ^-^ 

Ingat tau kawan-kawan. Ilmu perlu dicari. Bagi yang tidak minat membaca, banyak alternatif. Boleh pergi ke majlis-majlis ilmu. Kalau tak berkesempatan, boleh download di Youtube. Boleh juga download audio di IKIM.fm...banyakkan...terpulang kepada kita, tepuk dada, tanya iman ^-^

Kami juga ingin ucapkan Selamat Hari Guru, terutamanya kepada tenaga pengajar yang mendidik kami dari sekolah tadika sehingga kini. Selamat Hari Guru jua buat adik-beradik, ipar-duai, sanak-saudara dan sahabat-sahabat. 

~cinta~ukhwah~hadiah~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment