Powered by Blogger.
RSS

Hijau Setaman, Menghadiahkan Senyuman

Assalamua'laikum dan salam sejahtera,

Sahabat-sahabat yang kami kasihi keranaNya,

Musim cuti sekolah ini, apa aktiviti sahabat-sahabat sekalian. Di tempat kerja Yati, ramai yang bercuti sempena cuti sekolah ini. Meluangkan masa yang berkualiti untuk keluarga dan anak-anak. Sesuatu yang tidak asing pada era ini lantaran ramai keluarga sekarang, kedua-duanya bekerja bagi menampung keperluan sehari-hari. 

Bila Yati kata begini, pasti banyak minda terjurus pada isteri yang keluar bekerja. Tidak, jangan lupa, hari ini ramai juga suri yang bekerja dari rumah, berniaga secara di dalam talian. Sungguh, Yati kagum pada para isteri dekad ini. Di samping berganding bahu menjana pendapatan keluarga. Tugas sebagai isteri dan ibu tetap dijalankan dengan sempurna. Sangat hebat!

Mode: Rindu kat rumah. Hehehe. Hari ni mood untuk bekerja dah ke laut.

Hari ini Yati ingin kongsi cerita tentang bercucuk tanamlah pulak. Oh ya, ini baru pertama kali kan Yati kongsikan cerita macam ni? Kejap...semak kejap senarai cerita. Iyalah...pertama kali ^-^

Alhamdulillah Yati dan Incik imamku berkongsi minat yang satu ini. Jadinya tidaklah sorang-sorang mengerjakan laman yang sekangkang kera tu.

Namun, sejak berpindah ke rumah sewa yang baru ini, mood untuk berkebun jatuh merudum akibat kes misteri yang berlaku. Wahhh...macam suspen je ye tak. 

Baiklah, misterinya, sehingga ke hari ini kami tidak tahu siapa atau apa yang telah memakan setiap anak pokok kami yang baru hendak hidup. Mula-mula berlaku pada anak pokok cili yang diimport dari kampung. Baru je sampai Kuantan dalam 2.3  hari camtu. Kemudian, dah hilang. Tinggal pangkalnya sahaja. Tiada remah-remah daun atau batang yang tinggal. Di dalam pasu dan sekitarnya bersih. Sangat misteri!

Selepas itu kes misteri berjangkit pula pada anak pokok kunyit. Sekali lagi, anak pokok yang sedang segar bugar mahu membesar tu, hilang. Kejadian berlaku di malam hari. Hanya satu malam, anak-anak pokok kami hilang, bagai dicantas orang lagaknya. 

Yang terasa sangat misteri tu ialah sebab, kami duduk di kawasan taman, di kawasan bandar. Pintu pagar berkunci. Dan kes hanya berlaku di waktu malam. Tidak meninggalkan jejak atau sisa.

Melihatkan pokok-pokok kunyit habis hilang, kami usahakan lagi tanamkan ibu kunyit di dalam pasu. Nak tahu apa yang berlaku? Keesokan paginya, buka pintu, ruas kunyit tu berada atas alas kaki. Bagai dibuat main. Bila kami letakkan semula dalam pasu. Nanti mesti akan beralih ke alas kaki. Misterikan?

Selepas pokok kunyit, 'ia' beralih pula ke pokok sukulen. Pokok yang menjadi kesayangan Yati kerana ianya dalam kategori kaktus yang kelopaknya membentuk kuntuman ros. Diwariskan dari kakak-kakak teman serumah di zaman bujang dahulu. Yang ini 'ia' tidak makan, tetapi lebih kepada seolah-olah dipijak atau tempat 'ia' melepak.

Pokok yang dia tak ganggu: Pokok daun pandan, ros, daisy malaysia, pokok pucuk manis (punyalah sedap daun kayu ni, tak nak pula 'ia' usik).

Kemudian kami beli pokok stevia, dan cili api cameron highland. Awalnya kami letakkan di dalam rumah. Tetapi melihatkan ia bagai tiada seri, kami kawankan dengan pokok-pokok di laman, Namun, akhirnya kedua-duanya mati. Kecewa, sangat kecewa. Dan kami makin hilang semangat.

Sehinggalah satu hujung minggu. Kami pergi pasar tani dan melihat satu pokok cili yang sangat lebat berbuah.  Teruja. Kami dengan nekad membeli produk baja organik, dan petang itu juga kami mula kemaskan pokok-pokok di laman setelah sekian lama mereka kehausan kasih sayang kami. Huhuhu. Selepas kemas, kami bajakan (Sambil minta maaf kat mereka kerana abaikan mereka selama ini)

Dan kami cuba semaikan benih cili semula. Alhamdulillah, pokok stevia yang mati itu, menampakkan tunas, Dua pulak tu. Mujur tak buang lagi sebab sayang. Jauh kami beli pokok tu. Sehari ke sehari dia membesar. Dah tinggi dalam 3/4 jengkal. Kemudian, zasssss! Hilang! Haih...ada lagi 'ia' rupanya. Sedih kembali. 

Namun seminggu dua ini senyuman kembali menyeri di wajah kami apabila melihat ruang laman itu. Kenapa? 


Tengok pokok kunyit ni, makin segar bugar dia. Geram! inilah pokok yang setiap hari Incik imamku akan alert bila buka pintu rumah pagi-pagi. Alhamdulillah, sehingga pagi tadi, belum lagi diganggu-gugat. 

Cili api Cameron Highland

Cili api kampung
Mujur kami simpan buahnya, bolehlah semai semula. Gambar atas, yati yang semai. Gambar di bawah, hasil tangan Incik imamku. Yang uniknya, kami semai kedua-dua jenis cili api. Namun, hasilnya begitu. Hehehe. Tangan Incik imamku -> cili api kampung. Tangan Yati -> cili api Cameron. Ni pun dalam fasa berjaga-jaga. Mudah-mudahan akan terselamat juga dan membesar. Amin. Hujung minggu ini, kami mahu alihkannya di dalam plastik semai, in shaa Allah.


Keterujaan Incik imamku apabila melihat tunas pokok mawar ni. Masa kemaskan hari tu, Yati cantaskan dahannya kerana sudah meliar di pagar rumah, separuhnya Incik imamku cuba tanamkan semula. Pokok mawar ni, ada cerita tersendiri. Diwaris dari zaman bujang juga. Sangat berhati waja, liar, tahan lasak. Yati panggil dia 'Wild Rose'. Jenis menjalar, sangat mendominasi kawasan kalau tidak ditrim. Dan sentiasa berbunga walau dalam apa keadaan cuaca sekalipun. Menarikkan? Dan ia satu-satunya pokok bunga mawar yang telah banyak orang merasa bunganya dan anaknya ^-^ alhamdulillah.


Ini pula tunas stevia yang masih baru. Menggantikan yang hilang. Masih lagi 'anak' masih lemah dan bertarung nyawa untuk hidup. Tinggi harapan kami untuk lihat dia terus hidup.


Ini pula pokok daun kari yang memulakan hidup baru. Dulu dia terkena penyakit, habis daun-daun semua luruh, batang keputihan. Tapi kerana sayang, kami masih berusaha merawatnya. Alhamdulillah, sekarang makin galak bercambah. Makin kuat dan bersemangat.


Ini pula pokok hiasan, jenis menjalar. Maaf kami tidak tahu namanya. Awalnya ditanam dalam pasu berair. Namun kerana kemalasan mahu menukarkan airnya selalu, Yati tanamkan di atas tanah. Ketika di rumah sewa yang lama, yati letakkan di tepi tingkap bilik. Cantik apabila dia melilit melingkari bingkai tingkap. Di rumah sewa yang baru ni, dia, hidup segan mati tidak mahu. Hanya baru-baru ini dia kelihatan kembali 'hijau'. Kami yang melihat sangat senang hati.

Inilah dunia kecil kami ^-^ setiap kali kami mahu pergi kerja, mereka akan tersenyum kepada kami, dan kami pun akan tersenyum pada mereka. Dan apabila balik kerja, merekalah jua yang menyambut di laman dengan senyuman ^-^ alhamdulillah.

~cinta~ukhwah~hadiah~









  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment