Powered by Blogger.
RSS

Program Gerak Mesra Komuniti 1Malaysia Negeri Pahang

Assalamua'laikum dan salam sejahtera,

Sahabat-sahabat yang kami kasihi keranaNya,

Apa khabar hari ini? Semoga diberikan kesihatan yang baik, baik dari segi fizikal, mental dan spiritual. Amin. Buat sahabat-sahabat yang sedang berpuasa sunat. Syabas kami ucapkan. Semoga berkeupayaan untuk melaksanakan ibadah puasa yang sempurna. Amin.

Hari ini kami nak bercerita tentang program yang kami pergi pada hujung minggu lepas. Namanya Program Gerak Mesra Komuniti 1Malaysia Negeri Pahang. Awal pagi dimulakan dengan senaman aerobik. 

Selepas sarapan, kami melawati setiap ruang pameran. Dimulai dengan AADK, Pusat Kitar Semula, Bomba, Polis, Adabi, Lembaga Air, LPPKN, dan Pusat Kraf. Di sini kami singgah agak lama. Kenapa? Sebab kami berpeluang mewarnakan batik di sini ^-^ alhamdulillah...pengalaman pertama. Dan kami berpuasa hati dengan hasilnya (biasalah percubaan pertama). Kami panjatkan syukur, kerana kami adalah orang yang terakhir, sebab untuk pagi itu hanya 8 keping sahaja yang dibuka. Walaupun yang terakhir untuk pagi itu, kami masih ada pilihan, samada mahu corak bunga atau rama-rama. Kerana melihat corak bunganya biasa sahaja (biasa buat mata kami yang tidak pandai seni batik...hehehehe), kami pilih corak rama-rama.



Inilah dia kakak yang mencanting batik ^-^


Kami yang teruja. Hehehe. Kami duduk atas rumput sebab tikar yang disediakan dah penuh. Walau duduk atas rumput, tetap seronok. Nampak tak yang berbaju biru (yang sipi tu, bukan yang sedang mewarna tu :p ) Abang itu sangat tekun dan berseni ketika mewarnakan corak bunganya. Memang dalam banyak-banyak hasil dialah yang paling cantik. Anak kecilnya turut sama menolong ^-^


Inilah beberapa hasil yang sempat kami rakamkan. Hasil dari abang tersebut tidak kelihatan dalam gambar kerana ketika kami dah siap, dia masih tekun mewarna. Sangat teliti. Setelah siap, perlu dijemur dahulu. 

Gambar kanak-kanak itu pula adalah untuk sesi tengah hari. Kalau pagi tadi hanya gologan dewasa, untuk tengah hari, kanak-kanak pula yang memeriahkan ruang itu.

Sementara menunggu, kami teruskan sessi lawatan ke gerai2 pameran yang lain. Hehehehe. tersangkut pula tadi. Opsss...lupa pulak, kat gerai kraf ini juga kami dapat melihat mutiara asli. Meh nak share kongsi gambar dia.


Ini juga pertama kali kami melihat mutiara dalam bentuk begini.

Tidak banyak gerai pameran yang tinggal. Kami singgah di gerai Jabatan Penerangan, TLDM, Persatuan Pengguna. Emmm...apa lagi ye...Haaa...UMP, pastu gerai jual kek.

Sementara menunggu perasmian oleh YAB MB Pahang, kami Yati berpeluang naik kapal TLDM. Alhamdulillah pengalaman pertama juga.


Ketar lutut bila naik-turun tangga di dalam kapal untuk ke ruang atas. tempat pengemudian kapal. Serius, saya gayat! Hahahahaha... Yati jarang gayat bila berada di tempat tinggi, malah berada di tepi dek jua bukan masalah. Tetapi ketika menuruni tangga tersebut, ketar lutut, dan meleleh sedikit air mata perempuanku ini. Huh! Incik imamku cakap, "Abang berlari tau naik turun tangga" Hmmm... Tapi ok je, bak kata incik imamku "Ini pengalaman namanya, nanti kalau orang tanya pernah tak naik kapal, bolehlah cakap pernah" Iya betul, alhamdulillah...ALLAH berikan peluang ini.

Seronok ketika berada di sini, kami mendapat banyak info yang berguna. Malah kami ada mengumpul beberapa pamplet. Yati mahu letakkan di ruang 'Safety Corner' pamplet-pamplet yang berkaitan dengan keselamatan. In shaa Allah. Dan, banyak juga cenderahati-cenderahati yang kami terima, seperti paper bag, pen, memo pad, sticker, bookmark, dan  air mineral. Hehehehe.




Kemudian kami pergi semula ke gerai kraf tersebut untuk mengambil lukisan batik kami tadi. Alhamdulillah...seronok sangat-sangat! Ketika inilah baru kami tahu apa fungsinya air yang diberikan ketika mewarna tadi. Ingatkan air itu untuk basuh berus. Hahahaha...rupanya air digunakan untuk memberi ton warna dia atas kain. Ilmu baru ni.

Itu, bingkai jam dinding. Jamnya dah rosak, incik imamku dah suruh buang dah. Tapi, yati yang masih simpan lagi, sebab rasa bingkai dia boleh buat banyak craft art. Berguna juga bingkai ini. Incik imamku yang meguruskan bingkai dan jarum jam, Yati pula tukang susunkan kain ke dalam bingkai. Di atas itulah hasilnya ^-^

Inilah cerita kami sepermegian kami di sana. Chewahhh... Sekian dulu ceritanya, in shaa Allah lain kali kita jumpa lagi untuk cerita yang lain.

~cinta~ukhwah~hadiah~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment