Powered by Blogger.
RSS

Tutorial: Beg daripada Plastik Pembungkus Makanan/ Minuman (Bahagian 1)

Assalamua'laikum dan salam sejahtera,

Sahabat-sahabat yang kami kasihi keranaNya,

Seperti yang dijanjikan, ini adalah kesinambungan dari cerita yang lepas. Tanpa berlengah lagi, jom kita teruskan projek kita ini. 

1.  Mula-mula kita dapatkan plastik pembungkus makanan/ minuman.


 2.  Kemudian, kita lukiskan bentuk segiempat tepat yang bersaiz 2" X 4.5" di atas plastik tersebut.



 3.  Sahabat-sahabat boleh menggunakan pembaris dan marker pen/ pen/ pensil (bergantung kepada jenis plastik). Selain dari itu, sahabat-sahabat boleh juga mengunakan templat. Caranya, guntingkan kertas keras (kami gunakan kad jemputan perkahwinan) mengikut saiz di atas, kemudian surih templat tersebut di atas plastik. 


 4.  Selepas itu, sahabat-sahabat bolehlah mengunting bentuk segiempat tepat tersebut


Nota: Selain dari menggunakan gunting, sahabat-sahabat juga boleh menggunakan pisau, rotary cutter, atau apa sahaja medium untuk memotong yang sesuai.

6. Dan akhirnya, beginilah hasilnya plastik-plastik tersebut. Untuk plastik yang bersaiz besar (plastik roti krim misalnya) boleh menghasilkan empat helai plastik dengan saiz yang diingini.


Baiklah sampai di sini dahulu, nanti kita akan sambung cara-cara untuk melipatnya pula di episod yang akan datang. In shaa Allah. 

Buat sahabat-sahabat yang tidak sabar mahu meneruskan pelajaran hari ini...boleh rujuk di sini. Cuma, pihak kami tidak mengambil bulat-bulat dari blog tersebut. Kami telah meneliti beberapa blog dan video sebelum memilih di sana sini untuk memudahkan kerja kami dalam menghasilkan kraf ini ^-^ 

p/s: Kami amat berbesar hati senadainya ada sahabat-sahabat yang mahu berikan kami stok plastik, supaya kami dapat meneruskan kelangsungan projek ini.

~cinta~ukhwah~hadiah~


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

Unknown said...

terima kasih dengan toturial ini...sangat membantu

Leyanita Craft Studio said...

alhamdulillah...semoga memberi manfaat. pihak kami masih belum selesai menyiapkan projek kraf ini, lantaran kekangan masa

Post a Comment