Powered by Blogger.
RSS

Ilham: Kraf Kitar Semula

Assalamua'laikum dan salam sejahtera

Sahabat-sahabat yang saya kasihi keranaNya

Pagi ini saya ingin berkongsi sedikit ilham bersama rakan-rakan di sini, bagaimana boleh memanfaatkan barang-barang (yang kadang-kadang kita campakkan saja ke dalam tong sampah). mungkin ada yang tersenyum apabila melihat gambar-gambar yang akan saya paparkan nanti.

Secara dasarnya di sini, saya ingin berkongsi sesuatu. Satu, tentang kitar semula. Betapa kita masih kurang kesedaran tentang isu ini, dan kita perlu tahu, menjaga alam sekitar adalah satu tanggungjawab kepada kita sebagai khalifah. Tanggungjawab yang kita terlupa, lantaran terlalu mengejar material dalam kehidupan.

Dua, tentang berjimat cermat. Ramai juga yang terlupa tentang ini lantaran kita smua, rata-ratanya bekerja dan memiliki gaji. Kita mampu membeli beberapa kehendak kita dengan duit gaji tersebut. Walhal berjimat cermat juga adalah satu sifat yang terpuji. Lihat sahaja kepada atuk nenek kita, mak ayah kita suatau masa dahulu. Mereka menggunakan segala sumber yang ada dengan efisien. malah kita juga pada zaman kanak-kanak, merupakan generasi yang kreatif.  (ketika bermain, atau apa sahaja).

Maka, tugas kita untuk sentiasa mendorong generasi akan datang supaya tidak membazir, mendorong mereka ntuk lebih berfikiran kreatif, tidak hanya tahu meminta. Dan seterusnya tahu bagaimana mahu melestarikan kehijauan alam anugerahNya ini.

Gambar-gambar di bawah saya ambil di beberapa profil facebook individu. Mudah-mudahan perkongsian ini memberi banyak manfaat kepada rakan-rakan.

Di ambil dari profil PanduanIslam.com

Di ambil dari profil I-Khalifah.com

Di ambil dari profil Ujang

Saya sudah dapat melihat senyuman di wajah rakan-rakan sekarang. Alhamdulillah... Semoga memberi manfaat.

~cinta~ukhwah~hadiah~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment